Jemputan Menjadi Penulis di JCM

Salam sejahtera semua,

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat juga menubuhkan blog untuk mengumpulkan seberapa banyak kaum etnik berbangsa JAWA yang saya percaya kumpulan ini banyak bersama-sama membangunkan dari segi penggerak ekonomi,pendidikan malah ke peringkat penggubal undang-undang.


Maka dengan itu, saya ingin membuka peluang untuk bersama-sama saya menulis di dalam blog " Javanese Community Malaysia" ini sebagai wadah untuk pemangkin semangat untuk bukan saja anak JAWA, malahan meliputi setiap lapisan masyarakat/golongan bangsa di Malaysia ini.


Dengan lafaz bismillah, saya membuka peluang ini kepada sesiapa yang ingin berkongsi pendapat/idea/kritikan di dalam blog ini ke alamat email :-

Email : javanesemalaysia@gmail.com

sekian, terima kasih.

Tuesday, January 5, 2010

Permainan Rebana atau Kentrong

Di dalam masyarakat Jawa ada permainan rebana atau orang Jawa kata 'kentrongan'. Pemain kentrong kebiasaannya tak henti-henti menyanyi sambil memukul 'kentrong' mereka sampai waktu Subuh. Seperti selalu nyanyiannya adalah di dalam bahasa jawa.


Kumpulan Kentrong Seni Warisan ini berasal dari Meru barat dan boleh dihubungi melalui Encik Hassan Mokhtar 01223774274 atau Tuan Haji Anuar Rais 0169470451.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

2 comments: on "Permainan Rebana atau Kentrong"

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

wahh! eneng yo koyo kie?? kok aku aku orak krung`u biyen.. hehe.. makasih kang!

Nazz said...

Lho.. lho... kentrong pun dadi crito yo.. ki engko crito pasal kentong pulak yo.. hi hi

Post a Comment