Jemputan Menjadi Penulis di JCM

Salam sejahtera semua,

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat juga menubuhkan blog untuk mengumpulkan seberapa banyak kaum etnik berbangsa JAWA yang saya percaya kumpulan ini banyak bersama-sama membangunkan dari segi penggerak ekonomi,pendidikan malah ke peringkat penggubal undang-undang.


Maka dengan itu, saya ingin membuka peluang untuk bersama-sama saya menulis di dalam blog " Javanese Community Malaysia" ini sebagai wadah untuk pemangkin semangat untuk bukan saja anak JAWA, malahan meliputi setiap lapisan masyarakat/golongan bangsa di Malaysia ini.


Dengan lafaz bismillah, saya membuka peluang ini kepada sesiapa yang ingin berkongsi pendapat/idea/kritikan di dalam blog ini ke alamat email :-

Email : javanesemalaysia@gmail.com

sekian, terima kasih.

Monday, December 28, 2009

Bermulanya - Hari Ini dalam sejarah JCM -

Assalamualaikum w.b.t,

Salam sejahtera untuk para blogger yang baru saja menjengah blog " Javanese Community Malaysia" atau akronimnya JCM. Saya, Shahrul Hairy bin Shaharuddin adalah berketurunan Jawa+Banjar dimana ibunda berbangsa Jawa dan ayahanda pula berbangsa Banjar. Jika diikutkan, makanya saya nie dari "Nusantara" yang berhijrah ke Tanah Melayu melalui imigrasi nenek moyang dahulukala.


Tidak mengikuti belah ayahanda sebagai teras keturunan, dan mengambil JAWA untuk berpegang teguh pada budaya dan adat, maka dengan itu saya mengakui diri sebagai berketurunan jawa lah. Idea ini timbul sudah lama, tetapi pada hari ini baru dapat dibangunkan blog komuniti ini disamping mendpat galakan dari rakan blogger dan juga dari rakan-rakan di Facebook.


Saya bawakan sedikit apakah " JAWA " itu sendiri yang saya terjemahkan di dalam Bahasa diambil dari sumber wikipedia :-


1) Jawa milik Sundic sub-cabang Malayo-Polynesia Barat (juga disebut Hesperonesian) cawangan Malayo-Polynesia subfamili dari keluarga super Austronesia. Ini adalah kerabat dekat bahasa melayu linguistik, Sunda, Madura, Bali, dan untuk tahap yang lebih rendah, dari Sumatera dan Kalimantan pelbagai bahasa, termasuk Bahasa Malagasi dan Filipina.


2) Dituturkan di Jawa Tengah dan Jawa Timur, serta di pantai utara Jawa Barat. Di Madura, Bali, Lombok dan daerah Sunda Jawa Barat, Jawa juga digunakan sebagai bahasa sastera. Itu adalah bahasa mahkamah di Palembang, Sumatera Selatan, sampai istana mereka dipecat oleh Belanda pada akhir abad 18.


3) Jawa boleh dianggap sebagai salah satu bahasa klasik dunia, dengan kesusasteraan yang luas yang membentang lebih daripada 12 abad. Sarjana membahagi perkembangan Bahasa Jawa dalam empat ladders yang berbeza:


- Old Jawa, dari abad ke-9
- Jawa Tengah, dari abad ke-13
- Teratas Jawa, dari abad ke-16
- Jawa moden, dari abad ke-20 (klasifikasi ini tidak digunakan secara universal)



4) Jawa ditulis dengan aksara Jawa (keturunan daripada skrip Brahmi India), Arab-aksara Jawa, aksara Arab (diubahsuai untuk Jawa) dan huruf Latin.Meskipun saat ini tidak bahasa rasmi di mana sahaja, Jawa adalah bahasa Austronesia dengan jumlah terbesar penutur asli. Hal ini diucapkan atau difahami oleh sekitar 80 juta orang.


5) Setidaknya 45% dari jumlah penduduk Indonesia adalah keturunan orang Jawa atau tinggal di daerah di mana Bahasa Jawa adalah bahasa yang dominan. Empat daripada lima presiden Indonesia sejak tahun 1945 berasal dari keturunan Jawa. Oleh kerana itu tidak menghairankan bahawa Jawa mempunyai kesan mendalam pada pengembangan Bahasa Indonesia, Bahasa kebangsaan Indonesia, yang merupakan dialek moden bahasa melayu.



6) Ada tiga dialek utama Bahasa Jawa: Jawa Tengah, Jawa Timur dan Jawa Barat. Ada sebuah kontinum loghat dari Banten di ujung barat Jawa ke Banyuwangi, di sudut paling timur pulau. Semua Jawa dialek lebih atau kurang saling difahami.



Alhamdulillah, semoga pembaca dapat sedikit bayangan apakah itu JAWA dan saya selaku admin blog JCM ini, mengalu-alukan CADANGAN/KRITIKAN/PANDANGAN yang baik untuk pembangunan blog ini dan tidak lupa juga yang mahu menulis di dalam blog ini boleh turut serta dengan saya membina jalinan antara jawa-jawa di Malaysia khususnya. Sekian, terima kasih.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Bermulanya - Hari Ini dalam sejarah JCM -"

Post a Comment