Jemputan Menjadi Penulis di JCM

Salam sejahtera semua,

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat juga menubuhkan blog untuk mengumpulkan seberapa banyak kaum etnik berbangsa JAWA yang saya percaya kumpulan ini banyak bersama-sama membangunkan dari segi penggerak ekonomi,pendidikan malah ke peringkat penggubal undang-undang.


Maka dengan itu, saya ingin membuka peluang untuk bersama-sama saya menulis di dalam blog " Javanese Community Malaysia" ini sebagai wadah untuk pemangkin semangat untuk bukan saja anak JAWA, malahan meliputi setiap lapisan masyarakat/golongan bangsa di Malaysia ini.


Dengan lafaz bismillah, saya membuka peluang ini kepada sesiapa yang ingin berkongsi pendapat/idea/kritikan di dalam blog ini ke alamat email :-

Email : javanesemalaysia@gmail.com

sekian, terima kasih.

Tuesday, December 29, 2009

Siapakah dia ORANG JAWA??

Siapa Orang JAWA?

Orang Timur ( 'orang Jawa', juga dikenali sebagai 'Jawa') berhijrah dari Jawa Tengah, Indonesia, ke Malaysia 1880-1930. Mereka berhijrah untuk mencari kehidupan baru dari penjajah Belanda yang memerintah Indonesia pada saat itu. Hari ini,Orang JAWA hidup di seluruh Semenanjung Malaysia di bahagian Perak, Selangor, dan Kedah. Ada juga komuniti terpencil di wilayah pantai Sabah. Beberapa Orang JAWA memperoleh kedudukan berpengaruh dalam masyarakat. Ketua Menteri dari Selangor yang dulu adalah Orang JAWA ( yang lepas).

Bahasa JAWA yang diucapkan sekarang,kurang diucapkan di kalangan muda hari ini. Kebanyakan daripada mereka pernah belajar atau tidak ingat bagaimana bercakap mengenai BAHASA JAWA.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Siapakah dia ORANG JAWA??"

Post a Comment