Jemputan Menjadi Penulis di JCM

Salam sejahtera semua,

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat juga menubuhkan blog untuk mengumpulkan seberapa banyak kaum etnik berbangsa JAWA yang saya percaya kumpulan ini banyak bersama-sama membangunkan dari segi penggerak ekonomi,pendidikan malah ke peringkat penggubal undang-undang.


Maka dengan itu, saya ingin membuka peluang untuk bersama-sama saya menulis di dalam blog " Javanese Community Malaysia" ini sebagai wadah untuk pemangkin semangat untuk bukan saja anak JAWA, malahan meliputi setiap lapisan masyarakat/golongan bangsa di Malaysia ini.


Dengan lafaz bismillah, saya membuka peluang ini kepada sesiapa yang ingin berkongsi pendapat/idea/kritikan di dalam blog ini ke alamat email :-

Email : javanesemalaysia@gmail.com

sekian, terima kasih.

Sunday, January 10, 2010

Apa dia tu " Nasik Ambeng"?


" kau tahu apa Nasik Ambeng tu?" kata Ahmad,

"Entah, tapi yang aku tahu, nasik tu ade banyak!!", zali pulak menjawab..

"Aku nak rase la nasik tu.. sedap kot ye?"

" Kalau kau nak, nanti malam ikut aku, ade kenduri kat sebelah kampung sana" zali memberitahu..

" Baiklah, nanti aku ikut kau"







Antara dialog yang berkaitan dengan Nasik Ambeng. Nasik ambeng nie boleh dikatakan makanan tradisional bagi masyarakat JAWA. Mempunyai nasik yang banyak,lauk-pauk dan kerepek-kerepek seperti rempeyek.


Nasi Ambeng bukan sahaja popular dikawasan tersebut malah ia masih menjadi makanan yang masih digemari oleh masyarakat jawa yang sebahagian besar tinggal di Pulau Jawa Indonesia dan orang tua-tua mengatakan bahawa makanan ini berasal dari Pulau Jawa.


Blog yang menyediakan resipi Nasi Ambeng ini adalah http://resipidiana.blogspot.com/2009/03/nasi-ambeng-cara-menyediakannya-sumber.html terima kasih diatas sumber resipi yang telah dikongsi didalam blog.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Apa dia tu " Nasik Ambeng"?"

Post a Comment